Jupiter – mopedilla
ajatte varmasti — mukavasti — nopeasti — huokealla
JUPITER 50 JA 219
- tehokas, kestävä, tyylikäs
- maailmankuulu länsi-saksalainen SACHS-moottori
- ajoasento lepoa suova
- tukeva, puristettu levy-runko Jup. 50 (Jupit. 219 putkir.), tarkkuushiotut laakerit
- loisteleva maalaus
- varoisien saanti varma — erikoiskoulutuksen saaneet ammattimiehemme suorittavat nopeasti opastetut korjaukset
Jupiterin myös ”tähtiluokkaan kuuluvaksi, nykyajan lentäväksi taikamatoksi”.
Mopojen ohella myös Herculesilta hankittu kevarmalli 220 ja Jupiter-KTM-kevytskootteri kuuluivat Jupiterin tarjontaan. Vaurassa Varsinais-Suomessa SOK nimesi Jupiter 219olevan ”loistavin lahja perheen menestyville koululaisille. Tehkää heistä onnellisia Jupiter-omistajia”. Kainuussa kerrottiin, että ”voitte suunnata kulkunne kauppaan, rannalle, ystävän luo, lähelle, kauas – aina vie teidät perille Jupiter-mopedi. Sitkeä, voimakas Jupiter-mopedi soveltuu kaikkialle”. Lehtimainosten lisäksi SOK käytti toimitusmyynnissä kutsumaansa luetteloista myyntiä. Lehtimainoksissa viitattiin vain TM-kuvaston sivunumeroihin.
Keväällä Kaukosen Koneliike Paltamosta mainosti: Huomio mopon ostajat! Tutkittuanne erilaisia mopoja päädyitte kanssamme tehokkaalla 1,5 hv SACH-tuulettimoottoorilla ja umpinaisella ketjusuojaalla varustettuun tunturien valloittajaan TRYGG-mopediin. SACH-moottori ei kaipaa mainontaa, ja mikä kestää vuoristoitella kestää myös Kainuun teillä… jopa 1,5 v maksuaika. Korjaamomme on myös valmiina palvelukseenne.
”Voimakas vetäjä – siinä sen salaisuus”, kertoi Oys Oskari Tuomi Saxo Prins -uutuusmoposta varustettuna ”1,5 hv vakiovahvalla Sachs-kalvomoottorilla, jossa imuääni on vaimennettu melkein olemattomiin. Polttoaineenkulutus on aivan ansiosta saatu putoamaan alle 1 litraan 10 kmä.” ”SAXO-PRINS mopedin omistaja on aina tyytyväinen, mutta ajo muodostuu vielä miellyttävämmäksi, jos ajajan varusteina on kunnon MÖKATAKKI, KÄSINEET TAI MOOTTORIMIEHEN PUSERO, HOUSUT JALAKKI”, Tuomen liike muistutti lisäksi. Teräs Oy piti polkupyöriä aktiivisesti tarjolla. Samalla muistettiin näppärästi konepyöriäkin. ”PS. Nuorison suosima T-Siipi mopedin on myös ajoneuvoa, jota kannattaa noudattaa”, liitettiin pyörämainoksen loppukaneetiksi.
Mopomyynti laskee – Öglaend kohoaa
Suomen Kuvalehden mopo esittelyssä keväällä 1963 Jupiterit olivat mukana. Muita Öglaend-mopojen versioita ei noteerattu. Hinnat olivat nyt uusissa malleissa vaikeimmin toteutettava piirre. Jupiter 50 maksoi 699 nyky markkaa ja 219-malli maksoi 799 nykymarkkaa. Mainos teemana oli usein ”Jupiter vähentää välimatkaa”.
SOK toi vahvasti oman osuutensa esille pyörien tuottamisessa. ”Jupiter-tehtaan monipuolisesta tuotannosta löytyy ajokkeja lastenpyöristä skoottereihin. Jupiter-merkki takaa laadun. Jupiter on suunniteltu ja valmistettu kestämään Suomenkin vaativissa olosuhteissa… Jupiterissa on uusi, tehokkaampi Sachs 50 Membran (=imu kalvo) moottori, jonka ansiosta mopedi on sitkeämpi mäennousukyky + äärettömän äänetön käynti + pienempi polttoaineen kulutus. Sarjavalmisteisella SACHS-moottorilla varustetulla moottoripyörällä ajettiin Monthleryssä ’62 syksyllä 24 tunnin ME 2258 km.”